הבוקר אושרה והופקדה תוכנית המתאר של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל-אביב להתנגדויות הציבור. התוכנית החדשה נקראת נקראת “ח/2030” והיא מחליפה תוכנית ישנה מאוד משנת 1958.
היעדים המרכזיים בתוכנית הינם התחדשות עירונית, בעיקר בשכונות ג’סי כהן ותל גיבורים, וכן חידוש המרכז הישן באזור סוקולוב, וגולדה. עוד בתוכנית: פיתוח השטח בח-500 אשר מיועד כמעט כולו לבנייה רוויה בשילוב תעשייה ומסחר.
תוכנית המתאר מתבססת על נתונים ואומדנים על פיהן אוכלסיית העיר תגדל לכ-240,000 תושבים פלוס עד לשנת 2030. כיום מונה אוכלוסיית העיר כ-205,000 תושבים בקירוב כאשר שטחה של העיר הינו כ- 19,200 דונם. ואם נעשה זאת בחישוב פשוט – אוכלוסיית העיר צפויה לגדול בין 2,500-3,200 תושבים בשנה בממוצע ב-14 השנים הקרובות.
התוכנית באה במקביל להמון יזמות אשר קורמת עור וגידים ממש בימים אלו, כגון מתווה הרכבת הקלה בחולון, ישיבת התחדשות עירונית בשכונת תל גיבורים אשר התקיימה בשבוע שעבר, תכנון לגבי אזור מקווה ישראל ועוד, רכישת שטחים ע”י קבוצת עזריאלי באזור התעשייה, ועוד… באופן כללי נראה שהעיר (סוף סוף) מתעוררת מהתרדמת וצועדת קדימה לכיוון הרבה יותר טוב.
התוכנית אף מאפשרת ניצול של עד 400% בנייה בקרקע המיועדת למבני ציבור, ואף מדגישה את הצורך לתוספת שטחים עבור מסחר ומלאכה בשילוב של תחבורה ציבורית יעילה אשר תחבר בין כל חלקי העיר.
ואם נוסיף למשוואה עוד כמה פרמטרים כגון: את מתחמי עזריאלי ולה-פארק אשר כבר נפתחו לציבור, פרוייקטים להתחדשות עירונית בשכונות הישנות, אזור ח-500 שעתיד להיבנות, שטחי המסחר אשר נרכשו ע”י קבוצת עזריאלי באזור התעשיה, נראה שאכן העיר הולכת למקום הרבה יותר טוב.
וכאן נשאלות לא מעט שאלות בהתבסס על המצב הקיים:
- האם התשתיות ערוכות לכך מבחינת תחבורה? כבר היום היציאה מהעיר בשעות הבוקר גובלת בקטסטרופה, ואף למצוא חניה במרכז הישן (סוקולוב וכו’) שהינו חלק מתוכנית המתאר – כמעט בלתי אפשרי.
- מה יקרה מבחינת תברואה? אשר כבר היום קבלן הניקיון החדש… נאמר בעדינות – לא מצליח להתמודד איתה.
- מבחינת תשתיות חינוך \ גנים \ בתי ספר, האם העיר ערוכה לכך? בחודש שעבר סיקרנו הפגנת תושבים אשר מחו על החלטת העירייה לשלוח את ילדיהם לכיתות המתחם המדיטק, וכל זאת על רקע בנייתה של שדרת מגדלים שלמה ממש כביש ממול ואכלוסן של עוד מאות משפחות.
- האם יפתחו מתחמי בילוי נוספים עבור צעירים? שכן ככל שעובר הזמן, הביקוש רק גדל.
- מוניות שירות… אחד הנושאים הכואבים בעיר, מדוע בשנת 2016, בעיר המונה למעלה מ-200,000 תושבים עדיין לא פועלות מוניות שירות?
- כיצד ישתלב ההיי-טק בתמונה? ערים אשר מעודדות הייטקיסטים להגיע אליהן – לא רק שמפתחות את התדמיות לחיוב, אלא גם מרוויחות לא מעט מארנונה ומעידוד חברות נוספות להשקיע ולקבוע את מקום מושבן בעיר. המגמה התחילה מאוד יפה עם מתחם עזריאלי החדש, בתקווה שכך גם ימשך הדבר.
המגמה בהחלט מסמנת פנים לעתיד, נקווה שגם התכנון ברמת המאקרו תואם את הצפי עבור השנים הקרובות.