זה התחיל בשמועות, זה הפך להתראות ע”י פעילים חברתיים אשר הוכחשו ע”י ראש העיר, אך כעת מדובר בעובדה (כמעט) מוגמרת – איזור התחנה המרכזית הלא סימפטי במיוחד מתקרב בצעדי ענק אל עבר העיר.
רקע למהלך: בחודש שעבר זכתה חברת נצבא לאחר שנים של הליכים במכרז על שטח התחנה המרכזית בת”א, השטח מונה כ- 44,000 מ”ר ועליו מתכננת החברה להקים מבני דיור בר השגה וכן מבני ציבור. את פעילות האוטובוסים באיזור תפצל עיריית ת”א בין מסוף ארלוזורוב (מסוף 2000) ותחנה מרכזית נוספת סמוך למחלף חולון. זאת עפ”י תוכנית המתאר תא-5000.
עפ”י נתונים, מבקרים בתחנה המרכזית כ -80,000 איש ואישה מידי יום, ונשאלת כמובן השאלה האם הכניסות והיציאות בחולון ערוכות לעומסים כאלו? שכן כבר היום עומסי התנועה מכיוון שכונת אגרובנק לכיוון צומת חולון הם עצומים בבוקר.
זאת בנוסף כמובן לתיפוסים… איך נאמר זאת בעדינות… לא ממש סימפטיים המסתובבים בשטח התחנה וחשש שיעברו לשטחה של חולון.
אירוע נוסף אשר תזמונו (פחות מחודש לאחר זכייתה של נצבא במכרז) גרם לנו ללא מעט תהיות לגבי מיקומה העתידי של התחנה המרכזית החדשה:
כאמור, פחות מחודש לאחר הזכיה של חברת נצבא במכרז התחנה המרכזית – הופקע שטח משחטת רכב הרכב של הפולש דאלק חמיס לאחר עשור של סחבת ולאחר הפרה כבר מ-2008 של צו מפורש של בית משפט. ובחישוב מספרי פשוט: שטחה של התחנה המרכזית בת”א כ-44,000 מ”ר, גודל השטח שהופקע כ-30,000 מ”ר, אם נסיר מזה את השטחים המתים והלא יעילים בתחנה המרכזית, או לחליפין קומה נוספת לגובה – יש התאמה די מדוייקת בין השטחים.
באיזור צומת חולון אף פועל כבר מרכז לוגיסטי של עיריית ת”א, מה שלא ממש תורם לאיכות חייהם של תושבי שכונת תל גיבורים בעיר, מה יקרה כאשר תועבר לשם גם התחנה המרכזית? *יצויין כי השטח בשליטה מוניציפלית של עיריית ת”א.
ברשת אף נפתחה עצומה אשר קוראת לתושבים להתנגד למהלך זה כחלק מתוכנית המתאר (תא-5000). אמש העלנו פוסט לפייסבוק המציג חלק מהנתונים, תגובות התושבים היו בעיקר נזעמות על כך שהולכו שולל במשך שנים וכעת אמורים לקבל את עניין התחנה המרכזית כעובדה שנחתה עליהם, מתוך אחת התגובות בפוסט ע”י פעיל חברתי בעיר: “תמיד היינו פח הזבל של תל אביב לצערי מה שטענו כי התחנה עוברת לכניסה לחולון צדקנו וששון וחבריו הכחישו לצערי הטעו במכוון את הציבור”.
מעיריית חולון נמסר בתגובה:
בשבוע שעבר התקיים דיון מקצועי בנושא זה בוועדה המחוזית בראשות מתכננת המחוז ומהנדסי הערים חולון ותל אביב. דיון זה הינו חלק מההחלטה שכבר נתקבלה בוועדה המחוזית, לפיה כל תכנון עתידי לגבי הצומת יהיה מתואם בין שתי הרשויות וזאת למרות שהוא ממוקם בתחומי העיר תל אביב.