אוטוטו תופקד תוכנית הקו הירוק של הרכבת הקלה אשר בונה נת”ע ואמורה עפ”י התוכניות להגיע במהירות כמעט לכל מקום בעיר ולחסוך בפקקים, רעש, וזיהום אוויר. הרכבת הקלה עתידה להכיל מספר מקומות שווה ערך ל-400 מכוניות. תמצתנו עבורכם את כל מה שחשוב לדעת על הרכבת הקלה שתוקם בשנים הקרובות בעיר.
התוכנית מציגה חזון מרחיק לכת ושינוי ממשי המתווה, בין היתר הריסת כיכר הלוחמים (AKA כיכר הדמעות), הפיכת חצי מרחוב סוקולוב למדרחוב, שבילי אופניים חדשים, נטיעת אלפי עצים, ועוד…
הנקודות העיקריות בתוכנית הקו הירוק אשר יעבור בחולון:
- מרחוב סוקולוב \ כיכר ויצמן יתפצל הקו הירוק לשתי זרועות – מזרחית ומערבית (ראו מפה בהמשך).
- בנת”ע מתעתדים להפוך את רחוב פיכמן \ תחנת גולדה (שדרת המגדלים החדשה) למרכז העיר החדש.
- מספר מבנים ברחוב פיכמן ושד’ ירושלים יהרסו לטובת הרחבת רחובות והתאמתם לרכבת הקלה.
- כיכר קוגל תהרס ובמקומה תהיה צומת ומעבר תת קרקעי לרכבים פרטיים מרח’ מקווה ישראל לרח’ הלוחמים מתחת לשד’ קוגל.
- בצומת אלופי צה”ל פינת שדרות ירושלים תהיה פנייה שמאלה במעבר משוקע משדרות ירושלים לכיוון מערב לאלופי צה”ל כדי לאפשר תנועה לרכבת הקלה.
- יבנו מספר שבילי אופניים חדשים לאורך רחובות מרכזיים בהם תעבור הרכבת הקלה ביניהם שדרות ירושלים ושדרות קוגל.
- רחוב סוקולוב בקטע מכיכר ויצמן עד לפינת קראוזה מתוכנן להפוך למדרחוב. התנועה בחנקין תהיה לכיוון צפון בלבד ובשנקר לכיוון דרום בלבד. ברחוב סוקולוב משד’ ירושלים עד קראוזה יהיה נתיב לכל כיוון לרכבים פרטיים. בסוקולוב מקראוזה עד קוגל יהיה מדרחוב וכביש שירות לרכבים פרטיים לכיוון מזרח שיתחיל מקוגל ועד רח’ אחד העם.
המקטע דרומי כולל תוואי על קרקעי של הקו הירוק, דרומה לצומת חולון. התוואי עובר דרך שני מחוזות: מחוז ת”א ומחוז מרכז, ושתי רשויות: חולון וראשל”צ. גובל עם שטחים של מקווה ישראל לאורך דרך לוי אשכול.
סה”כ אורך תוואי הקו הירוק: כ-14.5 ק”מ (מתוכם 10.4 ק”מ בחולון).
חמשת התחנות הראשיות של הרכבת בקו הדרומי:
- צומת חולון
- סוקולוב – חולון
- גולדה מאיר – חולון
- חיבור לקו כחול – ראשון לציון
- טרמינל משה דיין – ראשון לציון
אזורי ההתארגנות הצפויים לתחילת העבודות בעיר הם: חורשות לבון, מגרש הכדורגל הסמוך לשדרות ירושלים (ליד הגן היפני), שטח התארגנות נוסף במשה דיין, שטח נוסף בח-500, ועוד אחד הסמוך לגן הרצל.
ויש גם פן אקולוגי בכל הסיפור, עפ”י המתווה שהציגה נת”ע – עתידים להישתל בעיר עוד כ- 2600 עצים חדשים לאורך תוואי הקו הירוק. מתוך העצים הקיימים לאורך תוואי הרכבת הקלה המתוכננת (בסה”כ 1747), ישומרו 787 עצים, יועתקו 167 עצים, ויכרתו 793 עצים.
עוד הציגו בנת”ע את התוכנית לחיבור כבלי החשמל העיליים אשר אמורים להפחית את רמת הזיהום והרעש באזורים בהם תעבור הרכבת הקלה.
הלוואי כמה שיותר מהר. העיר עדיין תקועה בשנות השבעים.
בדיוק כשרצית לעזוב את חולון בגלל שראש העיר מעכב תוכניות תמה ופינוי בינוי רחובות כמו שד ירושלים ורחוב השיטה מבנים שעומדים להתמוטט וזה רק עניין של זמן ובגלל שלצאת מחולון עד לצומת הולץ בבוקר לוקח לי חצי שעה באה הידיעה הזו שנותנת תקווה גדולה מקווה לזכות לראות את השינויים המבורכים עוד בתקופתי ואני רק בת 56
קבלנו מכתבים היום בקטע של ביאליק 1 עד רחוב שנקר. על פקעת קרקעי מהגינות לפני הבתים שלנו והפיכת הקטע לדו מסלולי. מי יוסי מה בדיוק הכוונה האם הרחוב הופך לרחוב ראשי או שיהיה סגור בשנקר.