סיור וראיון עם שמשון חן – מנכ”ל החברה לבידור ובילוי בחולון

נכס דיגיטלי

את שמשון חן אנו פוגשים ביום שלישי, במשרדי החברה לבידור ובילוי אשר צמודים לימית 2000, מפעל חייו, איתה צמח וגדל. אנו משוחחים ואף יוצאים תוך כדי שיחה לסיור במתחם ימית ואף בפארק פרס על מנת לראות בשטח את הנעשה. במהלך הסיור ניכר כי מקפיד חן על הדברים הקטנים, מיישר ומסדר כיסואות, זורק כוסות שעל הריצפה לפח ורושם דברים לשיפור תוך כדי.

לחברה לבידור ובילוי (חולון) בע”מ הצטרף חן בשנת 1988, “באותה תקופה החברה כללה את בריכת השלום עם 2 מגלשות מים” אומר לנו חן. אגב פריט טריוויה קטן, הבריכה נקראה כך על שם השלום עם מצרים אשר נחתם בשנת 1978.

סיירנו, שוחחנו גלויות, והנה לפניכם כל מה שרצים לדעת על החברה לבידור ובילוי בעיר והעומד בראשה.

לחימום, נתחיל כמה שאלות עם כמה שאלות כלליות ומהירות:

  • אז ספר בקצרה על עצמך: שמשון חן, נשוי לסיגל+2, שני הילדים קצינים. מדריך וחניך בנוער העובד. בצה”ל הייתי חובש החייאה קרבי בכיר, רס”מ במילואים בפלוגה כירוגית של צה”ל שהתמחותה היא הקמת בתי חולים שדה.
  • מתי התחלת את העבודה בחברה לבידור ובילוי? בשנת 1988.
  • איך הגעת לחולון? עבדתי לפני כן כסגן מנהל הבריכה בקאנטרי בת-ים, באותם שנים הוקמה שכונת קרית בן גוריון, שם גם הקמנו את נופשונית בקיץ 1985. ראו את העבודה שלי בבת-ים וקראו לי לבוא ולעזור בהקמת נופשונית.
  • מה היה התפקיד הראשון של בחולון? לאחר הקמתה, התפקיד הראשון שלי היה מנהל נופשונית. התחלתי כאיש תפעול ומהר מאוד עברתי לנהל את המקום משנת 1985 עד 1988.
  • ואיך זה המשיך משם? במהלך העבודה שלי בנופשונית הכיר אותי מנהל ימית הלל דותן, אז ימית עוד היתה בריכת השלום, והוא הזמין אותי להצטרף אליו כסגן מנהל לקראת ההקמה הצפויה. ימית הוקמה בשנת 1991, ואני הייתי סגן מנהל עד 1996, לאחר מכן מוניתי למנהל ימית. ב-1999 מניתי למנהל החטיבה העסקית בחברה לבילוי ובידור ויד ימינה של המנכ”לית אתי גלעדי. עם פרישתה לפנסיה בשנת 2011, מוניתי למנכ”ל החברה, תפקיד בו אני מכהן עד היום.
מתחם ימית 2000 בחולון
מתחם ימית 2000 בחולון

ספר קצת על פעילות החברה

החברה מחולקת ל-3 חלקים, החלק העסקי: ימית, בריזה, נופשונית, ולה פארק, והקמת יזמויות עבור עיריית חולון.

כמו מה למשל? עכשיו למשל אנחנו בונים סקייט פארק עבור עיריית חולון בגן הבנים בקרית בן גוריון יחד עם עוד בית קפה חדש בסמוך לבית ספר נבון. עכשיו סיימנו את כל הפיתוח של פארק פרס ומתחם “לה-פארק” החדש. את מוזיאון הילדים אנחנו בנינו. גם את מרכז שטיינברג ניהלנו בעבר ולאחרונה הוא עבר אל רשת קהילה ופנאי.

החלק השני הוא החלק התפעולי, הכולל את מחלקת הספורט שנמצאת תחתנו, כל החנ”ג הפורמלי והבלתי פורמלי באחריותנו: מרכזי הספורט, מרכזי ספורט אתגריים, הגרנד פרי, מירוץ עלם חולון, מרכזי הפיס בעיר, מרכז מ.ט.ר.ה, מרכז לבובונאות ועוד. בנוסף אנו אחראים על כל מתקני הספורט בכל בתי הספר בעיר, תקינותם, תחזוקתם ובטיחותם.

החלק השלישי, תפעולי גם הוא, וכולל את היכל הטוטו, פארק פרס, עבודה מול זכיינים שונים כגון: היכל הקרח, קפה גן סיפור, גלידריית לה גופרה, קקאו בעירייה, מרכז הספורט האתגרי, וכמובן מתחם לה פארק. בימים אלו אנו גם בוחנים את האפשרות של העברת מתחם “הפועל” לניהול החברה.

שמשון חן על רקע לה פארק
שמשון חן על רקע לה פארק

יש תכנונים לעתיד? פרוייקטים קרובים?

הפרוייקט הגדול שלנו כרגע הוא אירוח אליפות אירופה בהתעמלות אומנותית. גם המאמנת הראשית אירה ויגדורצ’יק היא מחולון.

היכל הספורט היה חזון ותוכנית של מוטי ששון, מי שהיה אחראי על הביצוע הוא החברה הכלכלית ובראשה פנינה שנהב יחד איתנו (החברה לבילוי ובידור), היה מכרז של הטוטו שהתחילה החברה לבידור ובילוי להריץ אותו, היא זכתה במכרז הראשון ומוטי ששון לא הסכים. במכרז השני מוטי התעקש והטוטו הגדילו את התמיכה הכספית ואז התוכנית החלה לקרום עור וגידים. ראש העיר רצה שנעמוד בסטנדרטים האירופיים ונוכל לארח כאן את אליפות אירופה ב-2016 בהתעמלות אמנותית. זו היתה המטרה. והשנה זה אכן יצא לפועל וחולון תארח את אליפות אירופה בהתעמלות אמנותית.

תוכל לספר לנו קצת על הפעילות העסקית? כמה זה עולה למשלם הארנונה החולוני?

החברה לבידור ובילוי (חולון) בע”מ לא נשענת על הארנונה של התושבים. הארנונה לא קשורה לבריזה, נופשונית, ימית ולה פארק, אנו לא מקבלים שקל מהעירייה, להיפך – אנו משלמים כסף לעירייה, החברה לבידור ובילוי מתנהלת כמו כל עסק אחר בעיר, אנו משלמים ארנונה, זיכיון, שילוט, אגרות וכו’. החברה היא חברה רווחית. הרבה כספים גם מושקעים בתוך החברה כך שאנחנו גם משביחים את נכסי העירייה.

ימית 2000 למשל הוא פארק המים ברמה הכי גבוהה בישראל ובאירופה, יש מעל ל-5,000 מנויים ובאופן כללי מדובר בפארק המים המוביל בארץ – 450,000 כניסות בשנה.

בסה”כ החברה מפעילה מעל ל-20,000 מנויים לפעילות ספורט ופנאי בכל יום בכל המרכזים.

שמשון חן בהיכל הספורט החדש בעיצומו של משחק של הפועל חולון
שמשון חן בהיכל הספורט החדש בעיצומו של משחק של הפועל חולון

כמה פלוס מינוס?

יש לחברה רווחים של בין 2-4 מיליון שקל בשנה. הרוב מושקעים לרווחת הציבור, תסתכל למשל על “לה פארק”, הושקעו במתחם מיליונים מכספי החברה. ואנשים מצביעים ברגליים בהצלחה של המקום, בשבת של שמש עוברים כאן פלוס מינוס 10,000 אנשים. החניה למשל היא 1,400 מקומות, והיא עמוסה ברכבים שמתחלפים בכל שעות היום, בנוסף לאנשים שמגיעים רגלית, תעשה את החישוב.

אני רוצה לציין שזה לא עבודה בלעדית שלי, אני חלק מההנהלה, יו”ר מועצת המנהלים הוא מוטי ששון, שהוא לא רק הבוס שלי, אנחנו גם מדברים ומשוחחים הרבה וזה הגיע למצב של עד חברות, ולכן אנשים קושרים אותי אליו. את מוטי ששון הכרתי עוד כשהיה סגן ראש עיר, הוא היה בא, שואל, מתעניין בנעשה. מאז שמוטי ששון נבחר (לפני 22 שנים), נעשה בעצם השינוי המהותי בחברה לבידור ובילוי, היתה כאן מנכ”לית נהדרת בשם אתי גלעדי ואיתה עבדתי צמוד, הייתי אז מנהל העסקים של החברה.

אני מאוד מעריך את מה שמוטי ששון עשה למען העיר. אני מעריך אותו מאוד על החופש שהוא נותן לנו, על האיזונים והבלמים כשצריך. בסופו של דבר זה גם מתבטא בהשבחת הנכסים ובמבחן התוצאה.

יש לא מעט תושבים שאומרים שהעירייה משקיעה המון בתרבות ובידור ומזניחה את השכונות

אתה מכיר איזו עיר מודרנית בעולם שאין בה מוזיאון, תיאטרון או ספריות? עיר ללא תרבות זו לא עיר באירופה כיום, זו לא עיר נחשבת, עיר חייבת לדאוג לפן התרבותי שלה, זה חלק בלתי נפרד מעיר, ולתרבות יש מחיר, לא תמיד זה רווחי, אבל חייב שיהיה. עובדה היא שאת מיצוב העיר שינו קודם כל דרך התרבות.

התושבים לא תוקפים את הצורך בתרבות, הם מוחים נגד סדר העדיפויות, על חשבון מה באה התרבות. למשל תברואה לא תקינה, הזנחה בגני הילדים ועוד.

הגנים אמנם לא בתחום אחריותי, אבל אענה בקצרה מה דעתי בנושא: העיר בנתה ובונה מעל 100 גני חדשים, זו החלטה שהיא ברמת הממשלה, לעירייה אין ברירה, וזה יוצר פיק מסויים. ויותר תקציב מופנה לבניה. אני לא אומר שהמערכת 100%, אין מערכות שהן 100% ותמיד יש מה לשפר.

יש הסוברים כי מדובר בבעיה של תכנון

אני לא נכנס לזה, ואין לי מספיק נתונים בנושא, זה לא תחום אחריותי.

שמשון חן על רקע מתחם עולם הילד החדש בימית 2000
שמשון חן על רקע מתחם עולם הילד החדש בימית 2000

במעבר חד, מה לדעתך עשה להפועל חולון המעבר לאולם החדש?

רק טוב, מספר המנויים קפץ כמעט פי 3, חגיגה היום בהיכל. הקבוצה קיבלה את האולם הכי טוב בארץ. רק עכשיו סיימנו גם שיפוצים אקוסטיים בכמיליון ש”ח על מנת לארח מופעים יחודיים. נכון להיום כבר סגורים מעל 100 אירועים בשנה הקרובה בהיכל. מרוב שההיכל הצליח, התקצוב העירוני שלו ירד והחזרתי כסף לעירייה. התכנון של המקום הוא כלכלי ורווחי.

חשוב מאוד לציין שהחזון של כל הפארק הוא של מוטי, אנחנו אנשי הביצוע, בלי מוטימ לא היה כאן לה פארק ולא היכל הספורט. הטוטו רצו לתת בהתחלה רק 37.5 מיליון ש”ח, מוטי נלחם איתם ובסופו של דבר נתנו 57.5 מיליון ש”ח, מוטי הבטיח לאוהדי הפועל חולון שיבנה לקבוצה היכל מכובד. אני אומר את זה כעובד שלו. בסה”כ כל השיפוצים והחידושים במתחם עלו 300 מיליון ש”ח שכוללים את: מתחם ימית 2000, לה פארק, מתחמי החניה, מסוף התחבורה הציבורית והיכל הספורט שעלותו 160 מיליון ש”ח, מתוכם כאמור, 57.5 מיליון ש”ח נתן הטוטו.

  • אתה אוהד הפועל חולון? בוודאי.
  • מה אתה אומר על העונה הזאת? היתה טעות בבחירה של שחקנים, אבל הקבוצה חוזרת לעצמה, יש גרעין לא רע ויש רוח לחימה, צריך קצת חיזוק בצבע.
  • חולון תרד או לא תרד? לא תרד.
שמשון חן וראש היער מוטי ששון במסיבת תחפושות. צילום: טל קירשנבאום
שמשון חן וראש היער מוטי ששון במסיבת תחפושות. צילום: טל קירשנבאום

קצת אישי, שמשון חן קם כל בוקר, כבר 30 שנה, לעבודה בחברה, מה הדרייב שלך?

קודם כל העובדים, יש לי המון מחויבות לעובדים, חלק גדול אני גידלתי. יש לנו כאן צוות מעולה,יש כאן עובדים ועובדות שמגיל 14 כאן איתי והיום אימהות ואבות לשלושה ילדים. כשהגעתי לכאן החברה היתה עובדת רק שלושה חודשים בקיץ בבריכת השלום, והיום זה 15 מרכזים פורחים. אני לא מתבייש להגיד שאני מקצוען התחום שלי, הספורט, הבידור והנופש. אני עובד 24\7 כולל שבתות חגים. אני אוהב את מה שאני עושה.

אני איש מכירות ושיווק כבר מגיל מאוד קטן, כבר שהייתי בן 10 ניהלתי לאבא שלי את החנות, היתה לו חנות נעליים בת”א. אני בחור שלא פוחד לקחת אחריות, ככה גדלתי, אני תמיד חושב איך אני עושה הכי טוב את מה שמוטל עלי. היתרון שלי הוא שצמחתי מלמטה יחד עם החברה, ולכן אני מכיר את המערכת הכי טוב שאפשר.

מה החזון שלך, בא נגיד 5 שנים מעכשיו, איפה אתה רואה את החברה?

קודם כל השלמה של אכלוס מרכז פארק פרס, הצלחנו להביא את מיטב העסקים לפה, אנו נבנה בקרוב גם מסלולי הליכה ומסלולי אופניים, מתקני ספורט, יהיה גם מרכז רכיבה אתגרית על אופניים. גם את נושא התחבורה הציבורית זה ישפר, אני מאמין שבעוד מספר שנים לא כל אחד יחזיק אוטו. האוכלוסיה גדלה וזה בלתי אפשרי שכל אחד יחזיק אוטו, לא רק בחולון, במדינה כולה, כבר היום יש עומסים עצומים. ולכן עניין שבילי האופניים יקבל הרבה יותר משמעות.

דבר נוסף הוא סיום הבניה בבריזה, אנחנו מכוונים ל-12,000 מנויים. אנחנו הולכים להוסיף עוד 1,00 מ”ר חדרי כושר ועוד אולם. כבר היום אנחנו מתכוננים למה שהולך להיות בעשור הקרוב, אם זה השכונות החדשות שיבנו ואנו צריכים להיות ערוכים לקלוט את התושבים שיגיעו.

כאן אני גם אתן לכם סקופ: היכל הקרח בקרוב פותח משטח אולימפי בעלות של 25 מיליון ש”ח. החבר’ה שם פחדו בהתחלה ואז הבאנו אותם לכאן ולימדנו אותם מה זה שיווק ומכירות. זה הולך להיות מרכז החלקה על הקרח הכי גדול במזרח התיכון. השאיפה היא להביא גם מופעים מחו”ל ותחרויות בינלאומיות. אתה יכול לרשום: בקרוב יפתח בחולון מרכז הקרח הגדול ביותר במזרח התיכון.

שמשון חן וראש העיר מוטי ששון ביום כיף בפיינטבול בחולון. צילום: טל קירשנבאום
שמשון חן וראש העיר מוטי ששון ביום כיף בפיינטבול בחולון. צילום: טל קירשנבאום

שאלות גולשים

כשבוע לפני עליית הראיון, פנינו אליכם הגולשים וביקשנו לשלוח שאלות עבור שמשון, להלן מקבץ שאלות ותשובות נבחרות.

משה שואל: חסר משהו שישלים לנו ,ה נוער את הבילוי פה בחולון פעם היה לנו קולנוע בחולון. עם היו חושבים לעשות קולנוע בחולון זה היה שינוי לכל חולון ובכלל שהנוער שבחולון יצאו לסרט בחולון כך היוקר של הנסיעות לראשון לסינימה מחולון וכול מיני דברים, זה יהיה עולם ומלאו עבור הנוער.

תשובה למשה: במרחק של 10 דקות מחולון ישנם למעלה מחמישים בתי קולנוע בשני מתחמים. לא סביר שיקום יזם שירצה להקים במרחק כ”כ קטן מתחם נוסף. במידה ויהיה, העיר תקבל אותו בזרועות פתוחות. מה שכן, ניתן לראות סרטי איכות בסינמטק בחולון.

טל שואלת: הייתי מציעה לשקול הצבת תיחום בבריכה של לה פארק וגם אולי איזה סניף של סופר פארם.

תשובות לטל: האגם לא היה מגודר מתחילת הקמתו למעלה מעשרים שנה , למרות זאת כששיפצנו את האגם בנינו מדרגה מסומנת\אלמנט של בטיחות לפי הנחיית מהנדס בטיחות , האגם עם מים רדודים צלול משולט ומסומן נבנה עם היתר בנייה כחוק, על פי המצב הקיים אנו עומדים בכל דרישות החוק, כמו כן לדוגמא בבריכות שחייה לילדים עד גיל 6 על פי חוק אין גידור ואין חובת מציל החוק קובע שילד עד גיל 6 באחריות פיזית של מבוגר משמע אחיזת יד, כמו כן לא מגודרים כל הכבישים ,חופי הים ,האגמים ,הנחלים ,המעיינות ,המזרקות, בריכות נוי ובכלל, לנושא זה יש אחריות הורים, למרות זאת בקשנו ממהנדס הבטיחות של החברה להנחות אותנו אם צריך לעשות עוד משהו מעבר לכתוב בחוק, מהנדס הבטיחות ציין שאנו עומדים בדרישות החוק, ולמרות זאת הוא מטפל מול הגורמים הממשלתיים ובודק אם יש הנחיות חדשות, כמו כן בזמן אירועים אנו מגדרים את אזור האירוע, עד לרגע זה עדיין אין הנחיות ואין כל הוראה שונה מהחוק והדרישות וברגע שנקבל הנחיות נדאג ליישם. בלי כל קשר כשיהיו הנחיות נפעל בהתאם.

לגבי סופר פארם:אנו בנינו תמהיל של בילוי פנאי וחווית משתמש, סופר פארם אינו נכלל בתמהיל זה.

לירז וערן שואלים: מדוע אין הנחות לתושבי חולון במתקנים כמו ימית 2000 הנחות משמעותיות בכניסה בכל ימות השנה ושאינן זהות להנחות שמקבלים במילא מכל מיני איגודים?

תשובה ללירז וערן:

להלן ההנחות הניתנות לתושבי חולון: את ההנחות ניתן לראות באתר האינטרנט של ימית (לחצו כאן).

  • מחיר כרטיס כניסה מלא = 104 ₪.
  • 50% הנחה בימי ראשון וחמישי בתוקף עד 31.3.16 (52 ₪ לאחר הנחה).
  • כ-25% הנחה על כרטיס כניסה בכל ימות השבוע- 78 ₪.
  • כ- 30% הנחה על כרטיס כניסה לסטודנט/נכה/גמלאי/ ילד עד גיל 18 תושבי חולון, בהצגת תעודה! (73 ₪).
  • כ-30% הנחה על כרטיסיה (10 כניסות) לתושב חולון בהצגת תעודה זהות-(730 ₪).
  • כ- 35% הנחה לכרטיס כניסה (68 ₪ ).
  • לתושב ותיק/ תושב צעיר  \ מנויי ימית בהצגת תעודה.
  • כ 40% הנחה לכרטיסיה של 10 כניסות (620 ₪).
  • לתושב ותיק \ תושב צעיר V.I.P \ מנויי ימית בהצגת תעודה.
  • כ-50% הנחה לחיילי חובה בהצגת חוגר (52 ₪ ).

בנוסף לכך, בקיץ ישנן עוד מגוון עצום של הנחות והטבות למגזרים שונים. את מגוון ההנחות המלא מתוכלו לראות בקובץ הבא: (לחצו להורדה).

קרן שואלת: מה בדבר מסעדות טובות כשרות לאנשים ששומרים כשרות. זה בסיסי היום?

תשובה לקרן: האם מסעדה תהייה כשרה או לא זה החלטה של היזם, אני מבטיח שאם יגיע ללה פארק יזם מתאים אנו נאשר, כל עוד יש מקום במתחם כדאי להזדרז.

אלעד שואל: איך זה הגיוני שבעיר הילדים רוב מגרשי הקטרגל נעולים כמעט כל הזמן ? במה הילדים אמורים להתעסק ? למה חייל שחוזר סופ״ש הביתה לא יכול לבוא לשחק בשישי כדורגל בשכונה במגרש של הבתי ספר ? למה המגרשים עולים כסף? אנחנו משלמים ארנונה לא בשביל לשלם עוד בשביל לשחק כדורגל או כדורסל בסה״כ.

תשובה לאלעד: אני יכול לומר שיש הנחייה ברורה להאיר את המגרשים, הם פתוחים אחר הצהריים, והיכן שיש תאורה – להדליק. תוכל להודיע במוקד 106 היכן סגור ונדאג לפתוח עבורכם.

אגב, נבנו שני מגרשי מיני פיץ חדשים בספורטק בפארק פרס. ישנו גם צד שני למטבע, רק לידיעתך ישנם דיירים שמתלוננים על הרעש הבוקע מהמגרשים בערבים ובסופי שבוע, אבל זה לא תירוץ לסגירה.

אילן שואל: מה אתה יכול לספר על ציבור לקוחותיך, האם מגוון השירותים שמציעה החברה השתנה וישתנה בעקבות מה שהקהל מצפה לקבל?

תשובה לאילן: אני מציע להיכנס לאתר החברה ולראות את הפעילות הענפה של החברה שממנה ניתן ללמוד, על קהל היעד והשירותים שאנו נותנים וזה המון וברמה גבוהה ביותר.

על הפרק בין השנים 2016-2017:

  • סקייפארק בגן הבנים.
  • בניית בית קפה משולב כמו בגן סיפור, בגן הבנים.
  • סיימנו בניית שני מגרשי מיני פיץ בספורטק פארק פרס.
  • בניית פאמפטרק מרכז לרכיבה אופניים אתגרית לכל המשפחה בפארק פרס.
  • בניית מתחם של ספורט טרמפולינות ועוד בימית.
  • במשולש בריזה מתקני כושר בשיתוף גנים ונוף ושירותים ציבוריים לטובת ההולכים.
  • ועוד המון יזמויות לרווחת התושבים.

ערן שואל: מדוע מתחם פארק פרס ולה פארק נסגרים עבור אירועים פרטיים? מדובר בשטחים ציבוריים שהוקמו מכספי התושבים.

תשובה לערן: לגבי אירועים בפארק, החברה לבידור ובילוי מתוקף המנדט שניתן לה ופועלת בהתאם בפארק פרס, החברה עושה פעילויות ואירועים בתשלום וזאת גם על מנת לתת שירות לתושבים ובכלל, וגם מהסיבה שהם מכניסים כסף לפארק ועוזרים להחזיק את הפארק ברמה גבוהה ולהמעיט ככל האפשר את הסבסוד העירוני. זה מקובל בכל הפארקים בארץ, ראו פארק הירקון בתל אביב, רעננה כפר סבא, ועוד. כל הפעילויות נעשות מבלי לפגוע בציבור המבקרים בפארק ובכלל.

לסיום יש משהו שהיית רוצה להגיד לקוראים שלנו?

קודם כל אני רוצה להגיד תודה לכל עשרות אלפי התושבים לקוחות החברה שמביעים אמון בפעילות ובמתקנים שאנו מקימים ומנהלים עבורם, ואלפי המבקרים מידי יום במתקנים, אשר גורמים לנו המון נחת על עבודה קשה ומאומצת שעובדי החברה משקיעים עבורם.

לכל המעוניינים לקרוא יותר על פעילות החברה, מוזמנים לבקר באתר באינטרנט שלנו, ואנו גם נשמח לענות על כל שאלה ולקבל כל ביקורת ולשרת אתכם.

נכס דיגיטלי

One thought on “סיור וראיון עם שמשון חן – מנכ”ל החברה לבידור ובילוי בחולון

  1. באנו ביום שבת עם משפחה ישבנו לאכול סדווצ׳ים
    פתאום באו שומרים ואסרו לאכול במתחם פארק
    בטענה שלא ניתן להביא אוכל בתוך מתחם כי איזור פרטי
    ושייך לשמעון חן -הוא ההבעל בית בושה וחרפה לאלה שחושבים שזה פרטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support