אפריל 2017 – שיחת “יחסינו לאן?” עם כרטיס התושב החולוני

נכס דיגיטלי

בתחילת שנת 2017 הושק בקול תרועה רמה ולאחר שנים של ציפייה – כרטיס התושב “גם אני חולוני”, כרטיס וירטואלי אשר מקנה הטבות לתושבי חולון בהצגת ת.ז או בהרשמה באתר האינטרנט. שנים שדובר על הפרוייקט הנ”ל עד שהבשיל ויצא לפועל לקול תרועות התושבים, אך בפועל לאחר מספר חודשים יש הסבורים כי יישום הרעיון לוקה בחסר, אחרים חושבים כי התנאים עדיין לא הבשילו ויש עוד לאן לשאוף. יצאנו לבדוק ולדבר עם הנפשות הפועלות…

נתחיל עם קצת נתונים – לפרוייקט הוקצו 400,000 ש”ח מטעם עיריית חולון אשר מנוהלים ע”י החברה לבידור ובילוי (חולון) בע”מ, הפרוייקט אושר במועצת העיר לקראת סוף 2016 ויצא לפועל \ הושק בתחילת שנת 2017. הכרטיס הינו וירטואלי עבור תושבי העיר אשר יכולים לקבל מגוון הנחות בהצגת ספח ת.ז או בהרשמה מראש באתר האינטרנט הנלווה של הכרטיס (holoni.co.il). ההנחות רובן ככולן על הז’אנר של בילוי ופנאי. רובם המכריע של העסקים אשר הצטרפו ליוזמה שייכים לעירייה או לחברות הבנות שלה, וכן עסקים אשר שוכרים מהעירייה במתחמים השונים (לה-פארק למשל).

ואמנם, לא מן הנמנע שלאחר 3 וחצי חודשי פעילות, מתחילות לעלות התהיות לגבי הכרטיס, אופן יישומו, ונשאלת כמובן השאלה הגדולה – האם ההטבות הניתנות ע”י הכרטיס הינן פרשנות של המשורר, או שמא נבחנו ע”י הקהל עצמו? ובמילים אחרות… האם מדובר בכרטיס אשר לדברי רבים מהווה יח”צ וממנף פרוייקטים גרנדיוזיים של העירייה – או יורד אל העם ונותן לו את ההנחות שהוא באמת זקוק \ ורוצה אותן? הפער בין המיינסטרים לתרבות בחולון הוא מאוד רחב…

מתחם לה-פארק בחולון. צילום: יואב בן פורת
מתחם לה-פארק בחולון. צילום: יואב בן פורת

אז כבר בתחילת התחקיר הופתענו לגלות כי למעלה מ-200 הנחות הוענקו לתושבי העיר (מדובר בממוצע של 2 ביום, שזה די מכובד), הן על הצגות, מקומות בילוי, כרטיסים למשחקים של הפועל חולון (ע”ע: חולוניה) ועוד… על רובם לא שמעתם? הו… הנה עולה נקודה נוספת: פרסום, חשיפה והנגשה לקהל.

הטבות מתוך הניוזלטר של כרטיס התושב. צילומסך
הטבות מתוך הניוזלטר של כרטיס התושב. צילומסך

על פניו הכרטיס החולוני הינו פרוייקט מבורך, הן מבחינת התושבים שיכולים לקבל הנחות, והן מבחינת בעלי העסקים בעיר שיכולים לקבל פרסום חינם תמורת הטבות – לא רע בכלל. מה גם שעם יישום נכון, זה יהיה די כיף להתהלך בעיר בעודך יודע שבכל פינה מחכה לך הטבה מעצם היותך תושב 🙂

ואולם, במועצת העיר האחרונה נמתחה ביקורת ע”י חברי האופוזיציה מסיעת “צעירים חולון”, ובראשם מורן ישראל, על יישום הרעיון, לדבריו של ישראל במועצת העיר האחרונה מתחילת אפריל, מדובר ב “דמגוגיה וסיבוב על התושבים, גניבת דעת” עוד הוסיף ישראל בישיבת המועצה כי לדעתו עדיף להשקיע את הכסף ביצירת הנחות יעודיות לתושבים במקום אתר אינטרנט \ כרטיס וכיוב’.

הדעה הרווחת ברשתות החברתיות אינה על נחיצותו של הכרטיס, אלא על אופן היישום, ואכן יש לא מעט מה לשפר, כמו למשל יצירת שייכות בסיסית (Vcard למשל), אולי אפילו משולב באפליקציה אשר תרכז את הנתונים ובכך גם תוכל להקפיץ “פושים” לתושבים כאשר תהיינה הטבות שוות, כל אחד מקבל את זה לנייד שלו, ולא רק שזה יגדיל את החשיפה בהרבה, גם לבעלי העסקים יהיה אינטרנס גדול יותר להצטרף , ואף בניית הקהילה סביב הכרטיס יכולה להיות מייושמת בצורה זו באופן הרבה יותר יעיל וטוב.

נכון לכתיבת שורות אלו ניתן למצוא את ההטבות באתר, בניוזלטר, או בעמוד הפייסבוק של החברה… אז ראשית אתר אינטרנט הוא דבר מבורך, והוא אמור להוות את ספינת האם של כל עסק באשר הוא, כאשר רשתות חברתיות וכיוב’ משמשות לו כרוח גבית. פייסבוק היא כמובן פלטפורמה סחטנית שרוצה כל הזמן שתזין אותה בתוכן או בכסף (נכון לגבי עמודים), מה שלא כ”כ ריאלי לפרוייקט מסוג זה, כך שעל כל הטבה, במידה ורוצים להפיץ אותה בתפוצה רחבה.. צריך לשלם לא מעט. במקום זאת ניתן להרים קמפיין מתמשך של הורדת אפליקציה מסויימת וע”י כך להגדיל את הקהילה. מה גם… שלא לכל תושבי העיר יש פייסבוק.

פן נוסף שעליו יש לתת את הדעת הוא כרטיס תושב שמועדון לקוחות, בדיוק כמו שקיימים כרטיסים למשל כמו “חבר” ועדי עובדים וכיוב’, גם למועדון חולונית חולוני (ולא משנה ע”י מי ינוהל) יכול להקנות כוח קניה לכרטיס כזה או אחר, וככל שכוח הקניה עולה – כך כמובן גם ההטבות גדלות – וזהו דבר שלא נעשה עד כה, ואולי נראה בעתיד לבוא.

לדברי גורמים בחברה לבידור ובילוי: “קול הכביכול מחאה החל מיועץ שניסה להתקבל אצלנו לעבודה ולא הצליח, ולצערנו גורמים פוליטיים שמפחדים מהצלחת הכרטיס רכבו על כך על מנת לעורר סערות”. לדברי החברה לבידור ובילוי רק רבע מהתקציב נוצל עד כה על מנת להבנות את התשתיות, כגון: אתר אינטרנט, מדבקות לבעלי העסקים, לוגו, פרסום עמוד הפייסבוק ועוד.

ממנכ”ל החברה לבידור ובילוי (חולון) בע”מ – מר שמשון חן, נאמר לנו כי לאחר החג מתכננים בחברה לתת פוש רציני יותר על צירוף בעלי העסקים וחשיפת ההטבות לתושבים. “אנו רצים למרחקים ארוכים והכוונה שלנו להגדיל את כמות העסקים, אנו ממשיכים לאחר החג בכל התנופה” אמר לנו חן.

לסיכום ביניים: כרטיס התושב הינו עדיין פרוייקט בתולי, אשר מגולם בו פוטנציאל עצום אשר יכול לפעול רבות לטובת התושבים, במיוחד עם מינוף דיגיטלי נכון, כן… אנו חיים כיום בעולם דיגיטלי אשר מקנה לנו כלים נהדרים. יישום הכרטיס במקביל ליצירת קהילה \ שייכות ומועדון לקוחות, ועם רוח גבית מהרשתות החברתיות – יכול להוות בסיס מעולה שישרת נאמנה את תושבי העיר. אנו כמובן נמשיך לעקוב אחר הנעשה בפרוייקט 🙂

מעיריית חולון לא התקבלה תגובה נכון למועד פרסום הכתבה.

נכס דיגיטלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support