תלונות תושבים – חסימות וצנזורה בדף הפייסבוק של ראש העיר

נכס דיגיטלי

אז הפוסט הזה החל כפניות של תושבים למערכת שלנו עם טענות לחסימות בעמוד הפייסבוק של ראש העיר, דבר אשר בהחלט דורש בדיקה, שכן ככל הנראה העמוד ממומן מכספי המיסים \ ארנונה של התושבים. תוך כדי נסיונות להשיג תגובה, שיחות עם גורמים הנוגעים בדבר, ותכתובות שהגיעו לידינו – קיבלנו את הרושם שכנראה “מחילת הארנב” הרבה יותר עמוקה מעמוד פייסבוק חצי פעיל אשר מתעדכן בממוצע פעם בשבוע.

איך הכל התחיל? בתאריך 20 בינואר התפרסמה כתבה על מחיקת תגובות בעמוד הפייסבוק “פורום חולון” ע”י המנהלת פלורה חממי, תגובות אשר גם הצלחנו לשלוף מהקאשיג של גוגל על מנת לוודא שאכן נעשתה כאן צנזורה. בתגובות לאותה כתבה, שלינק אליה התפרסם אף בפייסבוק, החלו תושבים להתלונן על אותה צנזורה גם בעמוד הפייסבוק של ראש העיר. יותר מאוחר גם פניות ישירות בפייסבוק ובמייל.

בניגוד לפורום חולון, שהוא ככל הנראה גורם פרטי, דף הפייסבוק של ראש העיר הינו עמוד ציבורי, ראש העירייה מקבלת משכורת מהציבור, וכן סביר להניח שאף פעילותו השוטפת של דף הפייסבוק מתוקצבת מכספי משלם המיסים.

נתוני הפעילות הפומביים בדף הפייסבוק של ראש העיר. צילומסך
נתוני הפעילות הפומביים בדף הפייסבוק של ראש העיר. צילומסך
חלק מהתלונות על חסימות (רשימה חלקית), צילומי מסך
חלק מהתלונות על חסימות (רשימה חלקית), צילומי מסך

באופן כללי, ישנם מקרים בהם חסימה היא דבר לגיטימי, כגון: קללות, הסתה, התלהמות חריגה, הוצאת דיבה וכיוב’, אך עפ”י ההתרשמות שלנו ולאחר לא מעט שיחות לצורך כתבה זו, לא כך הדבר במקרה זה, מדובר במחיקות של תגובות לגיטימיות לחלוטין שהעבירו ביקורת על תפקודו של ראש העיר – דבר שהוא כאמור, לגיטימי לחלוטין. אנו מאמינים כי יש לאנשי ציבור לאפשר ביקורת, חריפה ככל שתהיה, ובטח בפלטפורמות תקשורות אשר מתוקצבות מכספי התושבים.

פייסבוק הינה פלטפורמה חברתית אינטרנטית ליצירת שיח ומינוף תכנים, נבחרי ציבור אשר בחרו בפלטפורמה זו, עושים זאת בידיעה שחלק מפעילות הפייסבוק הינה לנהל דיאלוג עם קהל העוקבים \ לייקים בעמוד. גורמים אשר אינם פותחים עמוד פייסבוק (כאמור, אנחנו בשנת 2015…) בד”כ עושים זאת בידיעה שרוב מוחלט מהשיח יהיה שלילי ולכן בוחרים שלא לפתוח ערוץ תקשורת “פייסבוקי” על אף היתרונות השיווקיים של פלטפורמה זו, מדובר בגורמים כגון: ביטוח לאומי, סלקום, בנק הפועלים ועוד מספר גורמים אשר ככל הנראה חוששים מביקורת גולשים ברגע שיפתחו עמוד פייסבוק רשמי.

אז מה כל העניין הזה להתחמק משיח בשנת 2015? כאשר אוקיינוס של מידע גלוי וידוע לכל על פלטפורמת האינטרנט וממופה באופן נפלא ע”י מנועי חיפוש כגון גוגל, ומאפשר דיון ע”י פלטפורמות שיח ומינוף תכנים כמו פייסבוק. אדם אשר בוחר להתחמק מפלטפורמות אלו כנראה שיש לו מה להסתיר, או שפשוט לא מבין שהמדיה החברתית אינה תקשורת “ישנה” בה ניתן לצנזר דברים מהציבור ע”י העורך.

במהלך הכנת כתבה זו דיברנו עם מספר גורמים ואף נחשפנו לתכתובות שונות של אנשים שניסו לפנות עצמאית לגורמים בעירייה ולברר מדוע נחסמו, ונתקלו בתשובות אנמיות אשר נועדו לצאת ידי חובה. חלק מהגורמים אשר עימם דיברנו לצורך הכנת כתבה זו אף העריכו כי ישנה עילה לנקיטה בהליכים משפטיים בעניין.

ליאורה פור, חברת “המשמר החברתי חולון” ואחת החסומות בדף הפייסבוק של ראש העיר, אמרה לנו כך:

“הפייסבוק ציבורי וממומן ע”י התושבים. בטח ממומן עוד עובד שעונה במקום ראש העיריה, שכן פרסם בעצמו שהוא טכנופוב.

לא ייתכן שראש עיריית חולון או מי מטעמו יחסמו את התושבים בטענות כאילו האחרונים הפרו את תנאי הדף גם מבלי שעשו כך ולי יש אף הוכחות.

מסכים מצולמים. זו התנהגות פושעת ומזכירה משטרים אפלים. נראה שבמקום להתעמת עם תלונות התושבים מעדיף ראש העירייה פשוט לחסום אותם מלהגיב ולמחוק את תגובותיהם.”

וכאן אנחנו נכנסים לרובד נוסף “בפרשת החסימות” – התגובה. כגוף תקשורת הוגן, העברנו צילומי מסך ותכתובות בכל אמצעי מדיה אפשרי (הודעות פרטיות בעמוד הפייסבוק, טלפונים לדוברוּת, מיילים), ניסינו כחודש ימים לקבל תגובות על שאלות פשוטות, שכן ראינו לנכון לפרסם כתבה זו מנקודת מבט של שני הצדדים, ועדיין לא קיבלנו…

אז כך הלך התהליך עד למועד פרסום הכתבה:

  • פניה אישית בעמוד הפייסבוק של ראש העיר.
  • לאחר 10 ימים ללא מענה (למרות שפייסבוק הראה שההודעה התקבלה ונפתחה) פניה נוספת, הפעם ראש העיר או מי מטעמו אשר מנהל את העמוד, נתן לנו את הטלפונים של מחלקת הדוברות בעירייה והפנה אותנו לשם.
  • טלפונים (לא מעט) למחלקת הדובות שנתנה לנו מייל וביקשה לשלוח לשם במסודר.
  • שליחת מייל עם צילומי מסך \ תכתובות בנושא ובקשה לתגובה – אין מענה.
  • אזכורים נוספים על פני שבוע נוסף בטלפונים ובמיילים – אמרו לנו שיש תגובה מוכנה אך עדיין לא אישר אותה “הגורם האחראי”.
  • הבהרנו שמנתין עוד קצת אך הכתבה תתפרסם השבוע – עדיין לא נמסרה תגובה.
  • טלפון היום (רביעי) – עדיין לא אושרה התגובה, “יתכן ונמסור לאחר שתעלה הכתבה”.

השאלות ששאלנו במייל וניסינו לקבלת עליהן תשובה (כאמור, כחודש ימים), לאחר הצגת צילומי מסך ותכתובות הן אלו:

  • 1. מהי מדיניות העמוד לגבי מחיקות\חסימות? (והאם היא מפורסמת בעמוד?)
  • 2. האם ישנו תקציב חודשי\שנתי לניהול ותחזוקת הדף, אם כן- מהו?
  • 3. האם דף הפייסבוק מנוהל ישירות ע”י ראש העיר, או ע”י אנשים מטעמו?
  • 4. מי מהנ”ל ביצע מחיקות\חסימות בעמוד, והאם תוכלו להביא מקרים ספציפיים של חריגה כלשהי מנהלים\מדיניות?
  • 5. טקסט חופשי \ תגובת העירייה אשר תצורף לכתבה.

אנו מבטיחים כי נמשיך לעקוב אחר התנהלות העניינים בנושא זה, ואף לחקור את הנושא יותר לעומק. צנזורה של ביקורת עניינית הינה דבר לא לגיטימי, ונעשה כל שביכולתנו על מנת שדברים כאלו לא יקרו בעיר.

בנימה אישית אומר: חלק ניכר מהשיקולים להקמת פורטל זה, היו לתת במה לתושבי העיר להביע את דעותיהם, רעיונותיהם, יצירות, יזמות, ביקורות, חוויות ועוד, ליצור שיח ולחבר את כולם מכל קצוות העיר, ולתת במה למסרים לכל תושב החפץ בכך. תקשורת בלתי תלויה באף גורם אשר מטרתה להוציא החוצה את הפוטנציאל העצום אשר גלום בעיר חולון ובתושביה, ולדעתי לא בא מספיק לידי ביטוי. בואו נשתמש בטכנולוגיה לדברים טובים.

יואב.

עריכה: 4 במרץ 2015, התקבלה תגובה בנדון מדוברת העירייה, נורית בייסקי:

דף הפייסבוק של ראש העיר, לצד דף עיריית חולון, מנוהלים על ידי מחלקת ההסברה בעיריית חולון ומהווים ערוץ תקשורת חשוב ופעיל עם הציבור, בדיוק בזירה ובמקום בו נמצא ופעיל חלק הולך וגדל של הציבור בישראל. בדף מתפרסמים פוסטים המשתפים את הציבור בנושאים שונים שעל סדר היום ומעניינים את תושבי העיר, המבקרים בה וכל המתעניין. בידי הגולשים מספר אפשרויות להשתתפות: באמצעות תגובות על “הקיר”, בהודעות ובפניות למנהלי הדף, ובקישור ישיר לפניות הציבור ולמוקד העירוני. הפניות מתבררות בסיוע אנשי המקצוע הרלבנטיים והפונים מקבלים מענה אישי או כללי.

כל פוסט המתפרסם בדף מנוסח על פי בקשתו של ראש העיר ו/או על דעתו ושיתופו המלא. ראש העיר מעביר את מסריו ואחראי להם, כמובן בעזרתם של אנשי המקצוע הרלבנטיים. אין תקציב חודשי/שנתי עבור ניהול הדף והדף זוכה לאהדה רבה ולתגובות ומעורבות של הגולשים.

כמקובל בזירות פייסבוק ואינטרנט נוספות, גם בדף זה הוגדרו כללי ‘עשה ואל תעשה’ תחת הכותרת ‘תרבות דיון’ והם מפורסמים בדף באופן גלוי וברור. מטרת הכללים היא לשמור על נהלי שיח מקובלים, אשר ייושמו על ידי כל מי שמעוניין להתבטא במסגרת הדף הזה. ואלו הכללים:

דף הפייסבוק שלפניכם מהווה ערוץ תקשורת פתוח ביניכם, התושבים, לבין ראש העיר. אתם מוזמנים להגיב, לבקר, להביע את דעתכם ולשאול שאלות, תוך הקפדה על מספר כללי התנהגות וכבוד בסיסיים:

  • · לא להעלות תגובות הכוללות קללות, נאצות או שימוש בשפה גסה
  • · לא להעלות תגובות מפרופילים מזוייפים או בזהות בדויה
  • · לא להעלות תגובות שמטרתן רק לפגוע ולקנטר
  • · לא להעלות תגובות המקדמות מטרה מסחרית או כלכלית
  • · לא להציף את הדף בתגובות חוזרות על אותו הפוסט
  • · לא להשתמש בדף כפלטפורמה לקידום דפים אחרים

בהתאם לכך מתחייב גם מוטי ששון להגיב באופן מכבד וענייני לנושאים שעולים בדף ולענות על השאלות בכנות ובשקיפות.

חשוב להדגיש, כי מדיניות דף ראש העיר היא לאפשר שיח פתוח כולל ביקורת לגיטימית. הדף הינו פתוח לחלוטין ומאפשר פרסום תגובות וסטאטוסים לא רק בתגובות לפוסטים ולא רק באמצעות פנייה בהודעה לראש העיר, אלא גם פרסום על הקיר. כפי שניתן לראות, רבות מהפניות על הקיר של ראש העיר אינן חיוביות בלשון המעטה ועל אף זאת אינן נמחקות. כל עוד אין חריגה מתקנון הדף – אף פנייה אינה נמחקת.

יחד עם זאת, לעתים רחוקות מוסרות תגובות שאינן עומדות בכללי תרבות הדיון שהוגדרו. היו אף מספר מקרים שגולשים שחזרו והפרו את הכללים – נחסמו.

נכס דיגיטלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support