התנגדות חוצת מפלגות במועצת העיר לאיחוד רשויות חולון עם בת-ים

נכס דיגיטלי

כבר קרוב לעשור שמשרד הפנים בוחן את האפשרות “להצלת” העיר בת ים במתווה של איחודה עם רשות נוספת, בין האפשרויות שעלו עם השנים: איחוד עם תל אביב, ראשל”צ או בת ים. אם את ילידי העיר בשנות ה-80\90 בוודאי מוכר לכם הכינוי “חובת”ים” שכעת מאיים לקרום עור וגידים.

בחינת האיחוד בין הרשויות מתבצעת בצל הגירעון האסטרונומי של בת-ים אשר עומד נכון להיום על למעלה מ-2 מיליארד שקלים, אותם יצטרכו תושבי חולון לממן במידה ויתקיים איחוד שכזה. ואכן, כאשר פנינו למספר גורמים במועצת העיר לצורך הכנת כתבה זו (ציטוטים בהמשך) נראה כי ההתנגדות למהלך לא הגיוני זה מגיעה מכל הקשת הפוליטית, הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה.

עוד מתברר כי נראה שעיריית בת ים אינה מתכוונת להתייעל על אף גירעונותיה הכבדים, עפ”י חוות דעת של משרד הייעוץ הכלכלי צ’מנסקי־בן שחר שהוצגה בדיוני הוועדה של משרד הפנים, מתברר כי בים ים ממשיכה לצבור חובות ומגדילה את גירעונותיה בעוד 100 מיליון ש”ח בשנה בממוצע.

ציטוט מפרוטוקול מסקנות ועדת משרד הפנים אשר בוחנת את האפשרות מגלה כי “הפתרון למצבה של בת ים לא יוכל להיעשות לעת עתה באמצעות הכלי התכנוני” ולכן הרימה הועדה הילוך למציאת מתווה של איחוד עם רשות נוספת.

מדוברות עיריית חולון נמסר לנו בשם ראש העיר מוטי ששון: “ראש עיריית חולון סבור, כי לבת ים יש זכות קיום עצמאית. יחד עם זאת, בשל גרעונותיה הכבדים, חלה עליה החובה להתייעל ולבצע פעולות להגדלת ההכנסות כדוגמת יותר בנייה של אזורי תעסוקה ופחות בנייה למגורים.

מאז 2003, עת עלה הנושא לראשונה, הצהיר ששון, כי הוא מתנגד לאיחוד בת ים עם חולון שכן לא יעלה על הדעת שתושבי חולון יממנו בתשלומי הארנונה שלהם את גרעונותיה של בת ים”.

ראש העיר מוטי ששון. התנגדות נחרצת לאיחוד
ראש העיר מוטי ששון. התנגדות נחרצת לאיחוד

שטחה של חולון גדול פי 1.5 משל בת ים השכנה ולעיר גם עתודות קרקע גדולות יותר בניגוד לבת ים המוגבלת טריטוריאלית ע”י הים, בנוסף לכך איזורי התעשייה של בת ים קטנים הרבה יותר, מה שמביא את הועדה לכדי מסקנות כי האופציה היחידה שלה לצאת מהבוץ הוא איחוד עם רשות נוספת כאשר חולון כעת על הכוונת.

חולון נחשבת לרשות יציבה כלכלית, זאת עפ”י דו”ח של משרד הפנים משנת 2015, אך עם זאת הינה חלשה יותר מהערים האחרות עימן נבחן האיחוד (ראשל”צ, ת”א), וכן איחוד כזה אשר יעמיס על העיר חובות של עוד 2 מיליארד ש”ח עשוי להיות בגד קטסטרופה.

גם בקרב תושבי העיר ניכרת המודעות למצבה של בת ים, בדיון שהעלנו בפייסבוק, התנגדות התושבים היתה כמעט גורפת וזאת גם על אף האפשרות שיהיה לנו ים בתחומי הרשות, שזהו דבר די חיובי.

פנינו גם לחברי מועצה נוספים ממגוון הקשת הפוליטית להבעת עמדה בדבר האפשרות לאיחוד זה, ואכן נראה כי ישנו קונצנזוס במועצת העיר לגבי ההתנגדות לאיחוד הרשוית, לדברי יו”ר האופוזיציה עזרא סיטון אשר מתנגד אף הוא נחרצות לגבי האיחוד, ומסר לנו את הדברים הבאים:

כחבר מועצה וכיו”ר ועדת ביקורת בעיר חולון, אני מביע את התנגדותי הנחרצת לאיחוד עיריית בת ים עם עיריית חולון. להלן נימוקיי:

  1. העיר בת ים נמצאת בגירעון שוטף לאורך שנים. תושבי חולון אינם אמורים לכסות גירעון שנגרם ע”י הנהלות כושלות של העיר בת ים במשך שנים.
  2. לכל עיר יש את אופייה הייחודי ואיחוד הערים יפגע בכל אחת מהן.
  3. איחוד שתי רשויות יגרום לקריסת שתי הערים. לא יעלה על הדעת , כי שיקום העיר בת ים , יעשה על חשבון תושבי חולון.
  4. תושבי חולון מסרבים לאיחוד וכך גם למעלה ממחצית תושבי בת ים.
  5. שני ראשי הרשויות מתנגדים למהלך.
  6. לא קיימת הגירה מחולון לבת ים ולהיפך , אם קיימת היא מינורית . הגירה שלילית מחולון היא לראשון לציון, לבאר יעקב , ליבנה הירוקה. כך גם לגבי בת ים , שהגירתה השלילית היא לראשון לציון וכד’.
  7. לפני מספר חודשים , נפגשתי עם שר הפנים לשעבר , מר סילבן שלום, בלשכתו והעליתי בפניו את הנימוקים נגד האיחוד”.

 

ההשלכות של איחוד עם עירייה כמו בת ים לא יטיבו במיוחד עם תושבי העיר שכן לא יהיה מן הנמנע להעלות משמעותית את תעריפי הארנונה על מנת לכסות על הגירעון העצום וכן על חוסר היעילות של העיר, שגם במקרה ויטופל באופן ראוי ע”י העירייה החדשה שתקלוט את בת ים, הרי שהתהליך יהיה ארוך ומייגע ויקח שנים על גבי שנים של תכנון וביצוע, שבהן תמשיך לצבור העירייה גרעונות של מאות מיליוני שקלים.

נכס דיגיטלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support